BEMUTATKOZÁS
Tánctanári diplomásként több mint 15 éve fordult az érdeklődésem a hastánc irányába. Magyarországon ekkor még kevesen foglalkoztak e szép tánc népszerűsítésével, oktatásával. Ezért nekem is fel kellett készülnöm, hogy ezt a varázslatos táncot tanítani tudjam.
Tánctanárként útra keltem szakmai ismereteket szerezni, olyan országokba, ahol már évszázadokra visszanyúl?hagyományai voltak e szép tánc művészetének, oktatásának. Sok oktatóm közül talán a legtöbbet a világ legtüneményesebb, már akkoriban is az idősebb korosztályhoz tartoz?arab- török származás?hastáncostól, Kochártól tanultam Izraelben. Amikor megkérdeztem tőle, hogy szerinte mit nyújt a hastánc, nemes egyszerűséggel foglalta össze: erős női harmóniát, amelyet egyéni szint?technikával mindenki megteremthet magában. A sok- sok esztend?elteltével ezt ma már én is vallom. A hastánc nem elsősorban technika, hanem egyfajta terápia. Cinkos szövetség a nők között; -nem véletlenül népszer?az egész világon.
Hazánkban is rengetegen oktatnak hastáncot.
A tanár választásánál ezért a szimpátia, a bizalom az elsődleges szempont. Oly gazdag, színes a hastánc palettája, hogy bárki megtalálhatja, mely tánciskola stílusa, mely tanár személye számára a legmegfelelőbb, ahol segítséget, iránymutatást, és természetesen technikai ismereteket szerezhet, a minden ember számára elengedhetetlenül szükséges, hőn áhított bels?harmónia megteremtéséhez.
A hastáncoktat?tehát valamilyen szinten beavatkozik a női lélek fejlődésébe, alakításába. Neki -saját magának- tehát a legképzettebbnek kell lennie szakmailag, megjelenésében, viselkedésében, gondolkodásában, kisugárzásában.
Legyen érzéke figyelembe venni a hastáncot választók alkati adottságait, a lelki hátterüket, élethelyzetüket, adottságaikat, nőiességüket, a kreativitásukat és megtalálni a saját, egyéni mozdulataikat. Mindezt összerakva segíteni megtalálni a képzésben résztvev?saját stílusát, hogy merjen mindig önmaga lenni, és a tánc tükrözze az egyéniségét, a benne rejl? a keleti emberekre jellemz?harmóniát.
Orientális ismereteimet Viola Römer svájci, Raquia Hassan, dr Mo Geddawi, Mahmoud Reda, Nabil, Sahra Said egyiptomi, Lesya Starr spanyol, Ursula Schoppfer (Sula) osztrák, Jillina amerikai, Yasmina Ramzy, Hadia, kanadai, Sorayya brazil hastánctanárok workshopjain szereztem meg, ezért is folyamatosan bővítem. Tanítványaimmal rendszeresen részt veszünk az Ahlan Wa Sahlan Nemzetközi Orientális Tánc világtalálkozón, Kairóban, -amelyen én magam is fellépek.
2003-ban, a II. Raqs Sharqi Országos Hastáncverseny Nemzetközi Zsűrije- melynek elnöke akkor Raqia Hassan volt!- az év legeredményesebb hastánctanárának választott. Számos elismerés mellett (pl: Keleti Táncok Országos Versenye 2005: Legnőiesebb előad?különdíj, Miss Bellydance Hungary 2007: Legjobb csoportos különdíj, 2007 Semmelweis Egyetem Testnevelési Továbbképz?Intézet /TFTI/ különdíja, stb.) a legbüszkébb arra vagyok, hogy a tanítványaim boldogan, csillog?szemekkel, ragyog?arccal vesznek részt az óráimon. Az iskolám tanítványai számos hazai és nemzetközi versenyen szerepelnek eredményesen.
A hastáncoktatói munkám elismeréseként 2005. évtől kezdődően a TFTI is felkért a keretében történ?hastáncoktatói képzés megszervezésére és vezetésére.
Közben kerestem és keresem is azokat a hastánchoz kapcsolód?ismereteket, amelyekről úgy gondolom, hogy kiegészít?anyagként feltétlenül meg kell ismertetnem a tanítványaimmal.
2002-től Tatár Anik?és Újvári Lajos tanfolyamain ismerkedem a tantrával, a tantrikus látásmóddal, gondolkodással. 2003-ban a Kertész-Stúdióban kommunikác?média szaktanfolyamot végeztem. Kertész Zsuzsa azóta is példaképem. Színházi ismereteim bővítésében hossz?évek óta Bak?Gábor táncos-koreográfus van segítségemre. Mindezek segítettek még alaposabb ismeretekhez a hastánchoz kapcsolt Háremtorna tanfolyamaimon, ahol a nőiséggel, nőiesség titkaival, az önelfogadással, lelki és egészségügyi problémákkal, a hastánc és az érzékiség kapcsolatával, női szerveinket élettelibb?tev?gyakorlatokkal foglalkozunk a női lélek iskolájában.
Számomra a hastánc nem csak kimondottan egy-egy stílusra korlátozódik. Bármilyen szép zenére lehet hastáncolni, ami megérint. A ritmus és a melódia oly gazdag a világzenében, más népek dalaiban, a komoly- és a popzenében egyaránt, hogy kár lenne kihagyni repertoárunkból kedvenceinket.
Miért kellene túllépni azon, amibe beledobban a szívünk? A hastánc hozzásegít a minőségi női lét megéléséhez. Különlegess?tesz. Átalakít, elvarázsol...!
Mindezekre a tanítványaimtól lelki szirmainak kinyílása közben folyamatosan pozitív visszajelzéseket kapok, és ez arra ösztönöz, hogy ezernyi módszerrel segítsem önelfogadásukat, tánctanulásukat. A hastánc ugyanis a női létezés egy formája, ami egyszerűen inspirál a nőiség megélésére. Megtanít adni, -lélekből, igazán. Megtanít eltörölni az önsajnálatot, elfogadni másokat. Elűzi az unalmat és a hétköznapiságot az életedből. Az elfogadásra is megtanít. Helyrebillenti az önértékelést, megismertet az ellazulás, az önelfogadás, az önbizalom új érzéseivel és emellett fitten tart, kondicionál, nőiess?tesz. Segít túllépni a bennünk rejl?gátlásokon, megtanít koncentrálni, és elengedni mindent, ami lényegtelen a mindennapjainkban.
A tanítványaimat mindig arra bíztatom, hogy:
A SAJÁT TÁNCÁT MINDENKINEK ÖNMAGÁBAN KELL MEGTALÁLNIA!
Ehhez szeretnék segítséget nyújtani, megmutatni és megtanítani az alapmozdulatokat, majd továbbfűzve a mozdulatsort, - kialakítani saját stílusotokat. Ez néha valóban nehezebb, mint arra törekedni, hogy a tanítvány ugyanúgy táncoljon, mint a tanára.
A hastáncban különösen lényeges, hogy az egyéniség kitűnjön az előadásmódban is. Mindenkiben van valami különleges! Miért ne tárn?fel a titkokat?:)
Mikor koreográfiát táncolunk kezd?szinten, nem azért tesszük, mert azt feltétlenül tudni kell, hanem azért, mert a mozdulatok begyakorlásának ez a leghatékonyabb módja.
Ha a lépések, kombinációk nincsenek átgondoltan, következetesen felépítve, csak kapkodás, csapongás lesz belőle.
Számomra a fokozatosság elve az irányad? Ha ezeket az összekötéseket elsajátítod, és idővel beépíted a táncodba, saját mozdulataiddal díszíted,- magad meglepődsz, milyen könnyedén, csodálatosan tudsz táncolni.
A későbbiekben a csoport hangulata, a nevetések, poénok, hol komoly, hol vidám női témák, az együttmozgás öröme, a sikerek, élmények - összetartanak bennünket. Barátnőkre leltek, odafigyelünk egymásra, örömünket-bánatunkat megosztjuk egymással. Leteheted lelki terheidet, szép zenékre kellemes, tiszta, nyugodt környezetben lazíthatsz, és nem utols?sorban az egészségedért is sokat teszel: mozogsz! Ezáltal vidámabb, harmonikusabb, kiegyensúlyozottabb leszel.
Ne feledd: sem alkatod sem korod nem akadály!
Boldogságot jelent számomra, hogy ezt a táncot taníthatom és hogy hastánciskolámban minden érdeklődőt elkalauzolhatok ebbe a csodálatos világba. Megmutathatom, megtaníthatom ennek a táncnak a kedvességét, sokszínűségét, mindent elfeledtet?hangulatát, mert a hastánc bűvös és erőteljes, puha és érzéki, vibrál?vagy simogat? körülölel?-mindenképpen varázslatos!
Elszántsággal és kitartással bárki megtanulja. Nagyon j?érzés, amikor érzelmeinket nem tudjuk szavakban kifejezni, de mozdulatainkkal elmondhatjuk, mindazt, amire nincs sz?..
A hastáncórák nem csak kikapcsolnak, hanem szellemileg, testileg, lelkileg edzettebb?tesznek.
Ha valaki ennek ellenére úgy érezn? hogy a hastánc túlmegy képességei határán, jusson eszébe, hogy nők ezrei alkattól, kortól függetlenül- éreztek már ugyanígy és mégis sikeresen túlléptek a kezdeti ellenállásukon. Bízzál tehát magadban, bennem, a folyamatos gyakorlásban és mindig feszegesd kicsit saját határaidat. Tedd le lelki terheidet, és meglátod, könny?lélekkel könnyebb, boldogabb leszel nemcsak te magad, hanem legnagyobb meglepetésre a környezeted is.
Sok éves tapasztalatom és tanítványaim sikerei alapján biztos vagyok benne, hogy az általam kidolgozott Y-módszer Nálad is eredményes lesz.
A zene, a melódia mellett rajtam kívül képzett, szakoktatói végzettséggel rendelkez?asszisztenseim segítenek megismerni a hastánc titkait!
Szeretettel várlak:
Sárfalvi Éva Jázmin
-Yasmina-
2013.